کد مطلب:193643 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:102

معنی فرمایش خدا: «و عرش (حکومت) او، بر آب قرار داشت» چیست؟
داود رقی گوید: از امام صادق - علیه السلام - راجع به فرمایش خدای عزوجل: (و كان عرشه علی الماء) [1] «و عرش (حكومت) او، بر آب قرار داشت» چیست؟

حضرت به من فرمود: (آنان در این مورد) چه می گویند؟

عرض كردم: می گویند: عرش خدا روی آب بود، و خدا روی عرش قرار داشت.

حضرت فرمود: دروغ گفتند، هر كس این ادعا را بكند خدا را روی چیزی قرار داده است، و او را با صفت مخلوقات توصیف نموده است، و لازمه ی این سخن آن است كه حامل (و وسیله ای كه او را برداشته است) از او قوی تر باشد.

عرض كردم: برایم بیان كن فدایت شوم.



[ صفحه 524]



حضرت فرمود: خداوند دین و دانش خود را بر آب بار نمود پیش از آنكه زمین و آسمانی باشد یا جن و انسی یا آفتاب و ماهی باشد، و هنگامی كه خواست انسانها را بیافریند، آنها را (در عالم ذر) مورد خطاب قرار داد و فرمود: پروردگار شما كیست؟

نخستین كسی كه تكلم نمود پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله و سلم - و امیرالمؤمنین و امامان - صلوات الله علیهم - آنان گفتند: تو پروردگار ما هستی، و لذا خدا علم و دین خود را بر دوش آنان گذاشت، سپس به فرشتگان فرمود: اینان حاملان علم و دین من هستند، و اینان امینان من در میان بندگان من هستند، و اینان مسؤول هستند.

سپس به فرزندان آدم گفته شد: اقرار كنید به ربوبیت برای خدا، و به اطاعت برای این اشخاص.

مردم گفتند: پروردگارا اقرار نمودیم.

خدای عزوجل به ملائكه فرمود: شاهد باشید.

فرشتگان گفتند: شهادت دادیم، تا فردا نگویند: ما از این مطلب غافل بودیم، یا بگویند: پدران و نیاكان ما پیش از ما شرك ورزیدند، و ما نسل آنان كه بعد از آنها هستیم، و ما به تبعیت از نیاكانمان مشرك هستیم، آیا ما را به وسیله ی كسانی كه راه باطل را پیمودند هلاك می كنی.

ای داوود؛ ولایت ما در عالم ذر مورد تأكید آنها قرار گرفت. [2] .


[1] سوره ي هود آيه ي 7.

[2] توحيد الصدوق: 334، بحارالأنوار: ج 26 ص 277 ح 19.